NataliFikas_Sv_V_nonips.jpg
Search

Hur du kan boosta din energi när förlossningen drar igång

Att gå igenom en förlossning kan jämföras med att springa ett marathon. Och det bästa du kan göra för din kropp är att boosta upp som inför ett. Att ha ordentligt med energi gör att du kommer kunna hantera förloppet mycket bättre och tvärt om - har du dåligt med energi blir du lätt trött och orkar inte och risken för ingrepp ökar.





Här kommer några tips på hur du ladda upp! 🌟

  • Så fort du börjar känna av att förlossningen är igång äter du något kolhydratrikt som en stor skål gröt eller fullkornspasta. Det kommer ge dig långtgående energi under förlossningen. Många gånger drar den igång på natten och du kanske inte ätit något sen kl 20:00 och tänk dig sen en förlossning på kanske 15h som du inte äter så mycket på... Ja, du behöver få i dig något när det drar igång.

Kan tipsa om att ha en skål overnight oats färdig i kylen som du kan toppa med lite skivad banan, annan frukt, honung eller nötter. Blanda 2 dl havregryn med 2 dl valfri mjölk och rör om. Du kan ha i lite vanljpulver eller kanel för smaksättning. Håller 3-5 dagar i kylen så förbered några dagar innan bf och byt ut (ät upp!) var tredje-fjärde dag.

  • Under förlossningen är det viktigt att du får i dig mycket vatten. Försök ta en sipp mellan värkarna.

  • Ha med någon typ av fruktsocker (t ex Dextrosol) som du äter var 20:e min under förlossningen.

Det är din partners/stödpersons uppgift att se till att du får i får i dig det här under förlossningen. Du ska inte behöva tänka på något annat än ditt eget arbete under förlossningen. 💛


Lycka till!

0 comments

Recent Posts

See All